דלקת מפרקים ניוונית המובילה לשחיקת סחוס

אוסטיאוארתריטיס מהווה אחת מהמחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם

המחלה מאופיינת בכך שהסחוס בין המפרקים נשחק והמרווח שבין עצמות המפרק קטן.

כתוצאה ובהדרגיות סובלים החולים במחלה מכאבים משמעותיים ומשינוי ביכולת התנועה של המפרק.

השכיחות של שחיקת סחוס הולכת ועולה עם הגיל ומעל גיל 65 שכיחותה באוכלוסיה גבוהה.

המחלה שכיחה פי 2 יותר בקרב נשים.

שחיקת סחוס יכולה להגרם כתוצאה מדלקת פרקים או טראומה, אך ברוב המקרים לא ידוע מה הגורם למחלה.

המטרות העיקריות בטיפול בשחיקת סחוס הן להפחית כאב ולשפר תפקוד ואיכות חיים.

בד"כ שחיקת סחוס תקרה באחד המפרקים הבאים:

• מפרק הברך
  • מפרק הירך
  • עמוד השדרה
  • כפות הידיים

תלונות אופייניות במקרים של שחיקת סחוס:

• כאב סביב המפרק במאמץ
  • כאב במעברים (לאחר ישיבה, בתחילת הליכה)
  • כאב בנשיאת משקל, הכאב מוקל במנוחה
שחיקת סחוס נפוצה בעיקר בקרב בני 65+

מה תמצאו בהמשך מאמר זה

צריך לזכור שלא כל כאב בברך אומר שיש שחיקת סחוס
לעיתים מקור הכאב הוא בכלל מהגב או מהירך או מהברך עצמה אבל לא בגלל שחיקת סחוס

יש לי שחיקת סחוס, מה חשוב שאדע?

תיאום ציפיות

קיימת חשיבות עצומה לתקשורת עם המטופל.

מומלץ בפגישה הראשונה שתשוחחו עם המטפל על מהות המחלה, על המהלך הטבעי שלה ומה צפוי לכם בעתיד.

חשוב שתבינו

מדובר במחלה בעלת אופי גלי, תקופות של התלקחות בכאב ובדלקת המפרקית ותקופות פחות כואבות.

שינוי אורח החיים

חשוב להבין שיש דברים רבים שתוכלו לעשות על מנת להאט ולשלוט במהלך המחלה.

מעבר לאורח חיים פעיל וספורטיבי לצד הפחתה במשקל ומניעת השמנה (ניתן לקבל עזרת דיאטנית) הם חלק .

המחקר מראה כי הפחתה של 5% ממשקל הגוף תורמת משמעותית להקלה בכאבי ברכיים וגב תחתון.

שימוש בעזרים

מקל הליכה או הליכון – מפחיתים את העומס על המפרק ותורמים ליציבות בהליכה.

פיזיותרפיה

הפיזיותרפיה הינו הכלי הבסיסי המאפשר שחזור/שימור טווחי תנועה, הסטת עומסים מהאזור הפגוע, הבאת המפרק למנח טוב יותר ופחות כואב ושיפור השליטה העצבית על השרירים במפרק.

טיפולים שמרניים לשחיקת סחוס
פיזיותרפיה יכולה לעזור במקרים של שחיקת סחוס

כל הטיפים לסובלים משחיקת סחוס

פעילות פיזיות מתונה לא תגרום לשחיקה מוגברת אלא דווקא חוסר פעילות ידלדל שרירים, יגביר חוסר יציבות וידרדר את המפרק.

הפעילות המועדפת היא פעילות הכרוכה בטווח תנועה מלא של המפרק ופחות בעומס אנכי מוגבר.

הפעילויות הממולצות הן רכיבת אופניים ושחייה.

שחייה וריכבה על אופניים יאפשרו לכם לשמור על טווח תנועה מקסימלי, יחזקו את השרירים שמחזיקים את המפרק ובכך יסייעו בהפחתת הכאב.

חשוב לשמור על שגרת פעילות רציפה.

יש לזכור כי פעילות ספורטיבית אינה יכולה ״לתקן״ את המצב שכן סחוס שנשחק אינו יכול להיווצר שוב.

פעילות ספורטיבית מתונה במקרים של שחיקת סחוס

התמודדות עם כאב

אחת הדרכים הנפוצות להתמודדות עם כאב היא באמצעות משככי כאבים

ישנם מספר קבוצות של תרופות.

ניהול כאב נכון יתבסס על שילוב של תרופות ממשפחות שונות על פי אופי ורמת הכאב.

נוגדי כאב

ראש נוגדי הכאב נמצא האקמול והוא מומלץ לשימוש.

לאור יעילותו מול בטיחותו בטיפול ארוך טווח.

בשלבי המחלה המתקדמים יעילותו מוגבלת ולכן לרוב יהיה צורך בשילוב תרופות ממשפחות שונות.

נוגדי דלקת לא סטרואידים

נוגדי הדלקת ניתנים לשימוש לזמן קצר (עד 10 ימים) ודורשים שילוב של הגנה קיבתית (וולטרן או נקסין).

טיפול זה נעשה במסורה במיוחד בחולים הסובלים ממחלת לב איסכמית פעילה או CVA ובחולים הסובלים מהיפרליפידמיה,

סכרת ועישון וחולים הסובלים ממחלת כלי דם פריפרית.

אופיאטים ונרקוטיקה

שימוש בתכשירים אלו מוגבל למצבים בהם קיים כאב עז ובמצבים חריגים.

בחולים אלו במקרים מסויימים יש לשקול אופציה ניתוחית

שילוב תרופות לטיפול בכאב במקרים של שחיקת סחוס

נוגדי דלקת לא סטרואידים

לעיתים כאשר יש דלקת ברקמה פגועה היא מלווה בכאבים חזקים.

המונח "שאינן סטרואידים" מפריד למעשה בין תרופות אלו לבין תרופות ממשפחת הסטרואידים, אשר גם הן בעלות, בין היתר, תכונות אנטי דלקתיות.
נוגדי דלקת מקלים על הכאב ועוזרים בהורדת חום, המלווים דלקת.

NSAID's / Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs – זהו שמם המקצועי של תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות.

תרופות נוגדות דלקת גם מדכאות ייצור חומרים הנקראים פרוסטגלנדינים, שמעוררים תהליכי דלקתי ברקמה הפגועה.

קיימות שתי תופעות לוואי עיקריות המקושרות לשימוש בתרופות ממשפחת נגדי הדלקת הלא סטרואידים:

תופעות לוואי הקשורות לכליות וכאלו הקשורות למערכת העיכו

תופעות לוואי אלו הן תלויות מינון ויש להיזהר במידה ונוטלים שתי תרופות מאותה משפחה של ה- NSAIDS יחדיו.

נוגדי דלקת ניתן לרכוש ללא צורך במרשם רופא.

במידה ועברתם ניתוח להחלפת מפרק ברך או ירך או שאתם סובלים מכאב מתמשך כתוצאה מדלקת, חשוב לנהל את הכאב שלכם על מנת שלא תסבלו מירידה משמעותית באיכות החיים.
לכאב קל עד בינוני
מה עוד ניתן לעשות?

הזרקות למפרק

הזרקת קורטיזון או חומצה היאלורונית היא אחד מתוך מגוון טיפולים נפוצים, שנועדו למנוע או לדחות התערבות ניתוחית במקרים של שחיקת סחוס.

יש לשקול טיפול זה לפני שמבצעים ניתוח להחלפת מפרק הברך או ניתוח להחלפת מפרק הירך.

ישנם סוגים שונים של הזרקות למפרק שנועדו להקל על הכאב במצבים של שחיקת סחוס.

אפרט פה את סוגי ההזרקות השונים:

• סטרואידים (קורטיזון): תרופה אנטי דלקתית חזקה המשתחררת לאורך חודש בברך ולעיתים מקלה מאוד על הכאב.

• חומצה היאלורונית:  מובילה להקלה בכאבים בכמחצית מן המטופלים לתקופות של מספר חודשים.

תוצאות ההזרקה הן לא צפויות יש מטופלים שיחושו הקלה למספר שבועות או חודשים ויש כאלה שלא יחוו שום הקלה.

הטיפול נחשב בטוח והוא עשוי במקרים מסויים להקל על הכאב ולשפר את התפקוד למשך מספר חודשים.

הזריקות הקיימות נועדו להקל על הכאב ולאפשר תפקוד יומיומי טוב יותר.

הזרקות אינן בונות או משקמות את הסחוס הפגוע אך עשויות להאט את קצב השחיקה שלו.

ההזרקות מתבצעות במרפאה ע"י אורטופד מומחה.

חיים ללא כאבים לאחר החלפת מפרק
חיים ללא כאבים יש להתחיל בטיפול השמרני
נעלי אפוס
נעלי אפוס - לא רק לשחיקת סחוס

נעלי אפוס

בחולים עם שחיקת סחוס של הברך מתפתחות תבניות הליכה פתולוגיות המחמירות את הכאב וההגבלה בתפקוד.

מה אפשר לעשות על מנת לשוב ללכת בצורה תקינה.

תרגול עצמי

יש חשיבות מכרעת לאימוני פיזיותרפיה מסודרים ובנוסף טיפול בנעלי אפוס (אפוסתרפיה).

מה הן נעלי אפוס?

בקצרה, מדובר בנעליים שמתפקדות כמערכת פיזיותרפיה אישית המאפשרת תרגול ושחזור תבניות הליכה תקינות.

ובקצת יותר ארוך, נעלי אפוס הן נעליים המורכבות משתי שכבות ביומכניות קמורות המותאמות אישית לכל מטופל על ידי בדיקת הליכה ממוחשבת ובדיקה קלינית של אפוסתרפיסט.

נעלי אפוס פותחו בארץ ע"י רופאים מומחים לאורתופדיה ורפואת ספורט והן נועדו להקל על כאבים הנובעים משחיקה בסחוס.

במקרים מסוימים אמליץ למטופלים שלי לפנות לטיפול אפוסתרפיה וזאת על מנת למצות את כל האלטרנטיבות הלא פולשניות טרם ההחלטה לעבור ניתוח להחלפת מפרק.

המוצר קיבל את אישור משרד הבריאות הישראלי ונושא תו של ארגון התקינה האירופי וה FDA האמריקאי.

לאחרונה גם אני השתמשתי בעצמי בנעלי אפוס וזאת לאחר שקרעתי את השריר ברגל, הנעליים עזרו לי לשקם את צורת ההליכה השלילית שסיגלתי לעצמי לאחר הפציעה.

איך זה עובד

מערכת ההליכה מאפשרת לגוף להגיע למנח המחלק את העומסים בצורה נכונה יותר לגוף ומפחית עומס מהאזור הפגוע.

במצבים של שחיקת סחוס, שינוי המנח יוביל להקלה בכאב ועל כן הגוף יסגל את המנח החדש אך לרוב מדובר במנח היוצר לגוף יותר נזק מתועלת.

יתרונו הגדול של הטיפול בנעליים הוא בכך שהוא איננו מצריך הקדשת זמן מיוחד והוא נעשה במהלך שגרת היום הרגילה.

מהלך הטיפול?

בדיקת ייעוץ במהלכה תעבור אבחון הליכה ממוחשב, הערכת כאב ותפקוד, בדיקה קלינית מקיפה על ידי אפוסתרפיסט והתאמה אישית של מערכת אפוס.

לאחר בדיקת הייעוץ וההתאמה תקבל מערכת אפוס, בה תשתמשו על פי תכנית טיפול אישית שניתנה לכם על ידי האפוסתרפיסט.

אתה תדרש להסתובב עם הנעליים בין חצי שעה לשעתיים בכל יום בזמן המתאים לך ובהתאם לתוכנית הטיפול.

לאחר מכן תצטרכו להגיע לבדיקות מעקב שבה יבדקו שוב מדדי ההליכה, רמת הכאב והתפקוד כפי שנעשה בבדיקת הייעוץ בתחילת התהליך.

הנעליים יסייעו לכם להימנע בתבנית ההליכה החדשה והשלילית שפיתחתם ובכך יסייעו לכם ללכת בצורה תבנית תקינה.

החסרון היחיד שיש לטיפול זה בעיני הוא שהוא אינו נכלל בסל הבריאות, אך ישנם הסדרים עם מרבית קופות החולים וחברות הביטוח

תזונה, תזונה, תזונה

לאורך השנים וכתוצאה מהיכרות עם מאות מטופלים שסבלו משחיקת סחוס אספתי מספר טיפים בנושא תזונה ושחיקת סחוס.

טיפים אלו חשובים והם יכולים להקל על תופעות כמו שחיקת סחוס והכאבים ואי הנוחות הנלווים לה.

חשוב להיוועץ עם תזונאית אשר תרכיב לכם תפריט עשיר מזין ומאוזן עם כל אבות המזון הנדרשים.

אם בחרתם שלא להתייעץ עם תזונאית הקפידו להכניס לתפריט היומי שלכם:ביצים שקדים, שיבולת שועל, ברוקולי ודגים.

ירידה במשקל: מחקרים הראו שירידה ב 5% במשקל תורמת משמעותית להפחתת העומס על המפרקים.

ירידה במשקל מובילה באופן ישיר להקלה בכאב במקרים של שחיקת סחוס

ויטמין D: חלק מכאבי הברכיים נובעים מחולשת שרירים.

ישנם מספר הסברים לחולשה זו אך ידוע כיום כי היא מושפעת לעיתים קרובות גם ממחסור בויטמין D.

צריכת מוצרים עשירי חלבון:
לאחרונה גברה המודעות לחולשת שרירים באוכלוסיה המבוגרת המכונה סרקופניה.

חולשה זו מושפעת גם מתזונה דלת חלבון.

כורכום: הוסיפו לתפריט היומי שלכם מנות עשירות בכורכום.

מדובר בתבלין שהוכח כבעל ערך בריאותי גבוה

סיבים תזונתיים: (כ-25 גרם מדי יום) מפחיתה את הסיכוי ללקות בכאב פרקים לאורך זמן ומונעת את החמרתו.

גלוקוזמין וכונדרוטין: תוספי מזון אלו עוזרים להתמודדות ולהקל על הסימפטומים של שחיקת סחוס.

תזונה יכולה לעזור בהאטת תהליך של שחיקת סחוס
תזונה נכונה יכולה להקל על הכאב

תוספי מזון

גלוקוזאמין

מולקולת סוכר מקבוצת אמינו גליקוזידים המיוצרת באופן טבעי בגוף האדם, אך ככל שמתבגרים ישנם אנשים המאבדים את היכולת לייצר אותה.

במקרים של דלקת פרקים, תוסף גלוקוזאמין עשוי לעכב את התפתחות המחלה ולהקל על התסמינים.

בנוסף מעודד הגלוקוזאמין את הגוף לייצירת גלוקוזאמין באופן טבעי.
גלוקוזמין סולפט קריסטליני (נמכר בשם ארטריל גו).

חומר זה מהווה חלק מהמעטפת הסחוסית סביב המפרק, ומתן כמות מספקת שלו מאטה את קצב הבליה של הסחוס.

האיגוד האירופאי ESCEO ממליץ על גלוקוזאמין סולפאט קריסטליני כתרופה המשנה את מהלך המחלה.

כונדרוטין

חומצת אמינו הנמצאת בגוף בעיקר במפרקים והוא מהווה מרכיב עיקרי בחומר החוץ תאי שמיוצר על ידי תאי הסחוס ומצפה את המפרק (יחד עם חומצה האילורנית).

לתוסף כונדרוטין יש השפעה אנטי דלקתית והוא מאט את התהליך של שחיקת הסחוס ומקל על הכאב.

האופציה הניתוחית

רק אחרי שמיצינו את כל האלטרנטיבות הלא פולשניות נשקול ניתוח

כאשר הטיפולים השמרנים אינם עוזרים עוד והמטופל חווה כאב מתמיד וירידה באיכות החיים ניתן להציע טיפול ניתוחי.

יש ניתוחים המשנים את מנח העצמות בכדי להעביר עומס בין חלקי הברך הפגועה, ברם טיפול זה כרוך בתקופת החלמה ומהווה פתרון זמני עבור מטופלים צעירים בד"כ מגיל 50.

הטיפול הניתוחי העיקרי בחולים עם שחיקת סחוס הוא ניתוח להחלפת מפרק הברך.

ניתוחים אלו כרוכים בקילוף שכבת הסחוס הפגועה וציפוי העצם של הברך מחדש בכתר מתכת.

תהליך זה נקרא החלפה (חלקית או מלאה) של המפרק.

המנתח שומר על העצם, ועל חלק מהרצועות הנמצאות במפרק ובמקום הסחוס שנשחק אכניס פוליאתילן חזק עליו עובר העומס.

טיפולים אלה נחשבים מאוד מוצלחים אך כרוכים בתקופת החלמה של מספר שבועות עד חודשים לאחר הניתוח.

זה הזמן לשקול ניתוח
נושאים נוספים

החלפת מפרק ברך החלמה

ניתוח החלפת מפרק ברך הוא ניתוח שמשפר את איכות החיים
מדובר על ניתוח מוצלח, נפוץ ובטוח.
לאחר מספר חודשים כבר לא נשאר כמעט זכר לניתוח.

מתי לעבור החלפת מפרק?

אין למהר לבחור באופציה הניתוחית אבל חשוב לזכור כי מדובר בניתוח נפוץ המוביל לשיפור משמעותי באיכות